Trajna formacija djelatnika katoličkih škola

S ciljem trajne formacije djelatnika katoličkih škola u Republici Hrvatskoj Nacionalni ured za katoličke škole organizirao je u ovim specifičnim uvjetima poseban model formacije koji je podrazumijevao tri predavanja koja su snimljena na Katoličkom sveučilištu u Zagrebu, a koje su djelatnici pratili u svojim matičnim školama, te dvije radionice koje su provodili pojedini profesori sa svojim kolegama. Trajna formacija u Katoličkoj gimnaziji s pravom javnosti organizirana je na Dan škole u poslijepodnevnim satima nakon svečanog euharistijskog slavlja koje je predvodio apostolski nuncij u Republici Hrvatskoj msgr. Giorgio Lingua, zajedno s domaćim biskupom msgr. Antunom Škvorčevićem te biskupima đakovačke metropolije. Nakon blagovanja za stolom Riječi i euharistijskoga kruha, okrijepili smo se i za zajedničkim stolom što je bio preduvjet za dobru cjelodnevnu formaciju.

Formacija kroz predavanja i radionice

Stručno usavršavanje djelatnika Katoličke gimnazije u Požegi otvorio je molitvom vlč. Krunoslav Siroglavić, vjeroučitelj. Po završetku molitve započelo je prvo predavanje na temu „Isus – liječnik“, koje je pripremio doc. dr. sc. Anđelo Maly, profesor na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu. Predavanje je započeo čitanjem evanđeoskog ulomka iz Lk 6,6-11, kojim je htio dati odgovor na neka od sljedećih pitanja: što sveto Pismo govori o pojmu „osoba“ i o njezinoj tjelesnosti, kako Bog vraća pojedincu i zajednici cjelovitost kroz ozdravljenje te kako shvatiti bolest i ozdravljenje. Citirajući najvažnija svetopisamska mjesta na kojima se spominju termini meso, tijelo, duša, živo biće, istaknuo je kako su narodi Svetoga Pisma različito shvaćali spomenute pojmove od nas koji živimo toliko godina nakon njih. Želio je time reći kako Krist nije ozdravljao kod ljudi samo ono prema čemu mi usmjeravamo ozdravljenje (tijelo, konkretna bolest), nego je ozdravljao i međuljudske odnose, duhovne bolesti i opredijeljenost za životne vrijednosti. Predavač je spomenuo različite Isusove „anamneze“ ili područja kojima je on pristupao ljudima opterećenima raznim poteškoćama: otorinolaringologija, oftalmologija, dermatologija i obiteljska medicina, kako bi dao terapiju za izliječene i mogućnost da sama bolesna osoba djeluje nakon ozdravljenja.

Drugo video-predavanje Škola kao prostor razvoja osobnog, socijalnog i profesionalnog identiteta učenika održao nam je prof. dr. sc. Josip Burušić s Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar.  Sudionicima su prezentirana brojna znanstvena uporišta bitna za izgradnju učeničkog identiteta te se među sudionicima stručnog skupa dodatno iskristalizirala potreba sustavnijeg praćenja i uvida u obiteljske i socijalne prilike učenika kako bi se mladi u katoličkoj školi mogli što ravnopravnije odgajati za život.

Nakon izvrsnog i poticajnog predavanja doc. dr. sc. Krunoslava Novaka, s Hrvatskog katoličkog sveučilišta Pozitivna komunikacija kao temelj za dobru suradnju, održana je i istoimena radionica  s  ciljem osvijestiti da način komunikacije utječe na međuljudske odnose jer o nama ovisi vodimo li računa o drugima i samim time doprinosimo zajedništvu i suradnji. Radionicu je izvela Nikolina Bodolović, stručna suradnica psihologinja. Sudionici su procijenili vlastite načine komunikacije priloženim upitnikom. Naglasili smo koliko je važno da si posvijestimo da je komunikacija neizbježna – u interpersonalnoj situaciji nije moguće nekomunicirati, da je  komunikacija je nepovratna – jednom poslana poruka ne može se povući, što je jako važno u radu s djecom i mladima, te da je komunikacija  neponovljiva – nemoguće je ponoviti potpuno istu situaciju zato je važno ne stvarati unaprijed scenarije onoga što ćemo reći i kako ćemo nekom nešto reći. U parovima smo analizirali vlastite komunikacijske vještine te predlagali  moguće strategije poboljšanja na temelju odslušanog predavanja. Čuli smo na predavanju što je asertivna komunikacija. To je stil komuniciranja koji karakterizira jasno izražavanje naših zahtjeva po načelu: aktivno slušam druge te isto tražim za sebe. Ne okolišam, iskazujem svoje osjećaje i očekivanja te znam uputiti drugima iskrenu pohvalu, ali i konstruktivnu kritiku. Naizgled se čini vrlo jednostavno, ali nažalost, u praksi znamo koliko nam je nekada teško zauzeti se za sebe, zatražiti nešto za sebe, ili jednostavno reći NE. Zato smo kroz zanimljivu aktivnost igre uloga vježbali asertivnu komunikaciju u situaciji kada smo napadnuti. Pritom smo vježbali parafraziranje, reflektiranje osjećaja i empatiju prema sugovorniku. Na kraju smo ponovili svoje znanje o Ja porukama i njihovoj snazi u svakodnevnoj primjeni, te podijelivši radne materijale sudionicima stručnog skupa, zaključili – uljudna energičnost i pristojna odlučnost otvoriti će nam mnoga vrata.

Tekst: Nikolina Bodolović, prof., vlč. Krunoslav Siroglavić