Čitanje je za um ono što je vježba za tijelo

Tijekom mjeseca travnja i svibnja, učenici 1.a, 1.b, 3.a i 3.b razreda pod vodstvom prof. engleskog jezika, Ivane Zovko, uputili su se u školsku knjižnicu, te uz pomoć knjižničarke Manuele Matijević odabrali jednu knjigu na engleskom jeziku u bogatoj ponudi knjiga na engleskom jeziku. Nakon toga, u nešto drugačijoj atmosferi i okruženju nego inače, proveli su jedan školski sat u miru i tišini, usredotočeni na čitanje odabrane knjige.

Cilj je ove aktivnosti bio potaknuti učenike na čitanje općenito, potom na čitanje na stranom jeziku, ali i promijeniti ustaljenu rutinu nastave te poboljšati koncentraciju učenika. Ishod je, nadamo se, barem nekoliko učenika koji će razmisliti o čitanju kao aktivnosti vrijednoj njihove pažnje i slobodnog vremena.

Iako su neki učenici bez problema uronili u neki drugi svijet već s prvom pročitanom rečenicom, kod nekih drugih se pokazalo izazovno biti u tišini i „samo“ čitati. Pokazalo se da nije jednostavno samo sjesti i čitati, kao i učiti, već da moramo smiriti sami sebe, maknuti sve distrakcije i kontrolirati svoje misli te pažnju konstantno vraćati na ono što čitamo, a ne ono što nam se vrti glavom. No, sa svakom novom pročitanom riječi i rečenicom, koncentracija je rasla, kao i broj pročitanih stranica.

Na kraju sata, učenici su ispunili kratki upitnik o svojim čitateljskim navikama te o čitanju općenito, čije rezultate donosimo u nastavku, kao i par fotografija.

Na pitanje, sviđa li im se današnji sat, čak 92% učenika odgovara pozitivno.

Neke od knjiga koji su učenici čitali tijekom sata su:

  • A Christmas Carol by Charles Dickens
  • Frankenstein by Mary Shelley
  • A Diary of a Young Girl by Anne Frank
  • A Study in Scarlet; The Sign of the Four: The Hound of Baskervilles by Sir Arthur Conan Doyle
  • Emma; Pride and Prejudice by Jane Austen
  • Dracula by Bram Stoker
  • Jane Eyre by Charlotte Bronte
  • Macbeth; Hamlet; King Lear; The Tempest by William Shakespeare
  • Paper Towns; The Fault in Our Stars by John Green
  • The Great Gatsby by F.S.Fitzgerald

Prikaz ocjena koje su učenici dali knjigama koje su započeli čitati tijekom sata.

 

Više od polovice učenike želi nastaviti čitati knjigu koju su odabrali.

 

Pitanjem Koliko često čitaš knjige saznali smo da većina učenika ponekad čita knjige, dok samo mali broj učenika ne čita uopće ili učestalo čita.

 

Učenici su također naveli svoje najdraže knjige:

  • Harry Potter
  • Hopeless
  • ACOTAR series, Paper Princess series, Fallen series, the Fault in Our Stars
  • Song of Achilles, Ugly Love, Fine Print
  • books of Colleen Hoover
  • Heart Bones, November 9, It Ends with Us
  • My year of rest and relaxation
  • Preživio sam ovčaru i Vukovar
  • Svjetlo ugaslih očiju
  • Anne of Green Gables
  • Charlie u tvornici čokolade
  • Koko i duhovi
  • Vlak u snijegu
  • Emma
  • 1984
  • The Picture of Dorian Gray

 

Knjige koje bi učenici preporučili svojim vršnjacima su:

  • Posljednji Stipančići
  • Knjige Coleen Hover
  • Knjige Jane Austen
  • The Fault in Our Stars
  • All the Bright Places
  • Lovac u žitu
  • Prijan Lovro

 

Knjige koje bi učenici preporučili svojim profesorima su:

  • Lovac u žitu
  • Dracula
  • Izgubljena svjetlost – Jill Santopolo
  • A onda je nestala – Lisa Jewell
  • Obitelj s gornjeg kata – Lisa Jewell
  • Ponekad lažem – Alice Feeney
  • My year of rest and relaxation
  • Jane Eyre
  • Preživio sam Vukovar i Ovčaru
  • Pravila nasljeđivanja
  • Svijetlo ugaslih očiju
  • Zločin i kazna
  • The Scarlett Letter

 

S tvrdnjom da je čitanje dosadno se većina učenika ne slaže, a o tvrdnji da profesori ne trebaju prisiljavati učenike da čitaju knjige za školu većina učenika nema mišljenje, odnosno niti se slažu niti se ne slažu. S druge strane, velika većina učenika se slaže s tvrdnjom da roditelji trebaju čitati svojoj maloj djeci. Učenici također ne vjeruje da je čitanje knjiga u današnje vrijeme  nepotrebno.

I u konačnici, učenici su podijelili svoje misli o čitanju:

  • I love reading books so much and it makes me escape this world and things around me.
  • It’s hard for me to force myself to read it, but I like it afterwards.
  • Sometimes the books can help but also sometimes books can be boring
  • It’s fun because you can imagine what you just read in your head
  • In my opinion, reading books is of great importance.
  • I think reading books is important for teenagers
  • I think that is important for our vocabulary.
  • I love it, it makes me feel free and alive.❤
  • I think reading books is fun and relaxing.
  • I like reading when the book is interesting.
  • It is fun but it takes a lot of time
  • I don’t like reading books.
  • Sometimes, books are boring.
  • I think it is useful.
  • It is boring.

 

Jane Austen je jednom napisala: „Ako je knjiga dobro napisana, za mene je uvijek prekratka“, a mi možemo zaključiti da je za neke učenike jedan školski sat proveden u čitanju bio prekratak, a za druge predugačak. Svakako se nadamo da je svima bio koristan odmak od školske učionice i uobičajene nastave.